چرم به عنوان یکی از جنس های طبیعی است که از پوست حیوانات تهیه می شود . جنس چرم فساد ناپذیر است و به دلیل انعطاف بالا، قابلیت های زیادی در صنعت کیف و کفش و پوشاک دارد. تهیه محصولات چرمی با طرح های جدید که وارد بازار می شود، همگی نشان از کاربردهای مختلف این محصول دارد.
صنعت چرم ایران دارای برندهای بسیار مشهور و نام آشنایی است که می تواند حتی با برندهای معتبر خارجی رقابت کرده و محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند. برند ، یک نام ، عبارت ، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می گردد. در واقع، از آن جا که برند پایه یک فعالیت است و دارای اهمیت زیادی می باشد، به همین دلیل اشخاص و شرکت های چرم سازی همواره در تلاشند تا برای کارشان، یک نام یا علامت تجاری طراحی و تنظیم کرده و به این منوال، سبب پیشرفت و موفقیتشان در کسب و کار گردند.

  • چگونه برند چرم ثبت کنیم ؟

برند و علامت تجاری مشهور در صنعت چرم کم نیست. اما هیچ یک از این برندها مشابه هم نیستند. بنابراین باید برندی را طراحی کنید که منحصر به فرد باشد و بین علامت تجاری و علامت تجاری ثبت شده توسط دیگران تشابه نداشته باشد.
همچنین برند شما می بایست مشخص کننده جنس محصول باشد و در آن از اسامی عام استفاده نشده باشد. چرا که نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی، که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند ، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود.
مطابق ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات ایران ، ثبت علامت ذیل ممنوع است :
1. بیرق مملکتی ایران و هر بیرق دیگری که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجاری منع کند. علامت هلال احمر ، نشان ها ، مدال ها . انگ های دولت ایران .
2. کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد. ( از قبیل جمهوری اسلامی ، انقلابی ، دولتی و غیره )
3. علامات موسسات رسمی مانند آرم جمهوری اسلامی و هلال احمر و صلیب سرخ و غیره
4. علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت باشد.
پس از انتخاب نام برند، نسبت به جمع آوری مدارک مورد نیاز ثبت برند اقدام نمایید. مدارک لازم جهت ثبت برند چرم به شرح ذیل است :
1- اظهارنامه ثبت برند در 3 نسخه
2- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
3- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.
درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید . نمونه سوم در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ نفش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. 
بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بررو.ی صفحه قرار گیرد.
چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید.در هر حال،علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.
4- در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.
5- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
8- مدارک مثبت هویت متقاضی
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
10- مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
لازم به ذکر است ، چنانچه برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.
پس از فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، می بایست اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از طریق سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید تا کارشناس مربوطه نسبت به بررسی آن اقدام نماید.
پس از بررسی پرونده حالت های ذیل رخ می دهد :
الف) تایید :
پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مغایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.
در این مرحله باید درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد.
پس از صدور روزنامه رسمی اول 31 روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام نماید.
پس از گذشت 30 روز، چنانچه اعتراضی وجود نداشت ، درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنای داشتن شماره ثبت علامت تجاری است و تقریباَ 90% کار انجام شده است.
پس از چاپ آگهی دوم، برای چاپ روزنامه رسمی کثیرالانتشار اقدام نمایید.
10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و به صورت کامل چاپ شده باشد.
با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.
ب) نقص پرونده یا مشابهت :
در این مرحله مجوز یا مدارک دچار مشکل و یا نقص بوده . لذا می بایست پیگیری شده و برای رفع نقص اقدام گردد.
ج) رد کامل :
پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.
مدت اعتبار علامت ثبت شده به موجب ماده ی 14 قانون ثبت علایم تجاری ده سال تعیین شده است و تمدید اعتبار آن برای دوره های بعدی بلامانع است. علامت ثبت شده در ایران از تاریخ تسلیم اظهارنامه مورد حمایت قرار می گیرد و مدت اعتبار ثبت ده سال است ولی صاحب علامت می تواند هر ده سال به ده سال تقاضای تجدید ثبت علامت را بنماید.
برندتان را انحصاری کنید.
موسسه حقوقی کیا، شما را در کوتاه ترین زمان ممکن برای رسیدن به این هدف یاری خواهد نمود.


Call Now