سالانه تعداد قابل توجهی از شرکت‌ های تجاری و غیر تجاری که به هدف پیشبرد اهداف اقتصادی کشور یا فعالیت‌های عام‌المنفعه تاسیس شده‌اند، به ثبت می رسند. وقتی تعداد دو نفر یا بیشتر تصمیم بگیرند یک فعالیت تجاری یا فعالیت‌ های قانونی دیگر انجام دهند، می‌ توانند برای ثبت شرکت اقدام کرده و مراحل اداری آن را طی کنند. در راستای اجرای امور اداری به صورت الکترونیک و حذف مراجعات حضوری، ثبت شرکت به صورت غیر حضوری هم امکان پذیر شده است. فرآیند تاسیس، تغییرات و … نیز به شکل آنلاین بر اساس مقررات خاص خود انجام می شود. حال می‌ خواهیم در مطلب پیش رو مراحل ثبت شرکت به صورت غیر حضوری را بررسی می‌ کنیم اگر در پایان همچنان سوالات بیشتری در این باره داشتید، می‌ توانید از مشاوران حقوقی کیا ثبت راهنمایی بگیرید.

ثبت غیر حضوری شرکت‌

اولین مرحله ثبت غیر حضوری شرکت، ثبت از طریق سامانه آنلاین می‌ باشد که همان سایت اداره ثبت شرکت‌ ها و موسسات غیر تجاری است. اگر در این زمینه تجربه ندارید بهتر است از موسسات حقوقی کمک بگیرید تا در کمترین زمان عملیات ثبت انجام شوند.

بر اساس ماده ۱۲ قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد همچنین بند ۳ از ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه، کلیه درخواست‌ های مربوط به ثبت، تاسیس و تغییرات شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری باید از طریق وب سایت ثبت شرکت ها انجام شوند. در این سامانه فرم‌ های مختلفی وجود دارند که باید اطلاعات مورد نیاز آن‌ها را تکمیل کرده و در سایت ثبت کنید، پس از پذیرش نهایی یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌ گیرد که باید آن را یادداشت کرده و برای مراحل دیگر نزد خود حفظ نمایید.

در این مرحله از ثبت اینترنتی مراحل زیر را طی کنید:

 

۱. وارد کردن اطلاعات متقاضی (شخص حقیقی)

شامل نام، نام خانوادگی، سمت، واحد ثبتی، تابعیت و شماره همراه متقاضی می‌باشد.

 

۲. وارد کردن نام و اطلاعات شخص حقوقی

در این مرحله باید ۵ نام برای شرکت انتخاب کنید که با توجه به اولویتی که در نظر گرفته‌ اید آن‌ها را وارد نمایید. دقت کنید که اگر یکی از اولویت‌ های بالایی مورد قبول واقع شوند، اولویت‌ های پایینی حذف شده و دیگر پذیرفته نمی‌ شوند. بنابراین به اولویت درج نام‌ ها دقت کنید. در این مرحله یک کد ۱۹ رقمی برای پیگیری‌ های بعدی، به شما ارائه خواهد شد.

 

۳. وارد کردن موضوع شرکت و مدت فعالیت آن

موضوع شرکت همان هدفی است که دلیل تاسیس شرکت می‌ باشد. برای اینکه بتوانید موضوع شرکت را دقیق‌ تر انتخاب کنید، یک فهرست از پیش آماده به شما نمایش داده خواهد شد که در آن مواردی مانند فعالیت‌ های فرهنگی، پژوهشی، مذهبی و … قرار گرفته‌ اند. بسیار اهمیت دارد که بتوانید موضوع شرکت را به درستی انتخاب کنید.

 

به طور کلی موضوعات شرکت‌ ها بر سه دسته تقسیم می‌شوند:

● موضوعات حساسی که قبل از ثبت باید از وزارت‌خانه، سازمان یا نهاد‌های خاصی مجوز دریافت کنند. نسخه اصل مجوزی که از این ارگان‌ ها دریافت می‌ شود باید به اداره ثبت شرکت‌ ها تحویل گردد.

● موضوعاتی وجود دارند که برای ثبت آن‌ها نیاز به مجوز نیست، ولی برای شروع فعالیت در آن زمینه خاص بایستی از وزارت‌خانه، سازمان یا نهاد مورد نظر یک مجوز برای فعالیت اخذ گردد.

● دسته آخر هم موضوعاتی هستند که در هیچ مرحله‌ ای نیاز به دریافت مجوز ندارند.

در این مرحله بایستی مدت فعالیت شرکت را مشخص کنید که می‌ تواند محدود یا نامحدود باشد.

 

۴. وارد کردن آدرس شرکت

فیلد مربوط به این مرحله با عنوان مشخصات مرکز اصلی در سایت قرار گرفته است. باید در این فیلد نشانی کامل و کد پستی شرکت را وارد کنید. بسیار اهمیت دارد که آدرس واقعی و صحیح باشد زیرا ابلاغیه‌ های مربوط به شرکت به این نشانی فرستاده می‌ شوند. در وارد کردن کد پستی هم دقت کنید زیرا اگر این کد اشتباه باشد یا با آدرس مطابقت نکند ممکن است برای تغییر و تصحیح آن مجبور به طی کردن مراحل دشواری باشید.

 

۵. وارد کردن میزان سرمایه شرکت

برای وارد کردن میزان سرمایه شرکت باید در فیلد سرمایه شخص حقوقی، مبلغ را تایپ کنید. از آنجایی که شرکت‌ های سهامی، تعداد سهم مختلفی دارند باید ارزش اسمی آنها در این مرحله وارد گردد. همچنین برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید حداقل۱ میلیون ریال سرمایه داشته باشید اما بهتر است برای اعتبار شرکت، مبلغ بیشتری را سرمایه‌گذاری کرده و میزان آن را در این مرحله وارد کنید.

 

۶. وارد کردن نام شرکا یا اعضای شرکت‌

در این مرحله بایستی مشخصات شرکا و اعضای شرکت را وارد کنید. اطلاعات مورد نیاز برای هر کدام از اعضا شامل اطلاعات شناسنامه، آدرس پستی، شماره تماس و … می‌باشد. اگر تعداد اعضا بیش از ۱۵۰ نفر است باید فرم مربوطه را از سایت دانلود کرده و مشخصات را به طور آفلاین وارد کنید، سپس در سایت آپلود نمایید.

 

۷. وارد کردن سهام شرکا

در این مرحله باید سهام هر یک از شرکا و میزان سهم هر یک اعضا را وارد کنید. همچنین بایستی مشخص نمایید که سهام نقدی یا غیر نقدی هستند. اگر اشخاص حقیقی ارتباطی مانند وکیل، موکل، قیم قانونی و … دارند نیز باید در این مرحله مشخص گردند.

 

۸. وارد کردن شعبه‌ های شرکت

اگر شرکت دارای چندین شعبه است باید مشخصات هر شعبه در این مرحله وارد شود. همچنین سال مالی هر کدام از شعبات درج گردد. اگر هنوز برای گسترش شعبات شرکت تصمیم نگرفته‌ اید، می‌ توانید پس از ثبت شرکت این مرحله را انجام دهید.

 

۹. بارگذاری اساسنامه و شرکتنامه

وقتی تمام مراحل را انجام دادید باید در پایان یک اسکن از اساسنامه و شرکتنامه را بر روی سایت آپلود کنید. ممکن است بر اساس موضوعی که برای شرکت خود انتخاب کرده‌ اید مدارک دیگری هم لازم داشته باشید که بر روی گزینه آپلود کلیک کرده و اسکن مدارک را بارگذاری می‌ نمایید.

وقتی تمام مراحل انجام شدند یک کد پیگیری به شما ارائه می‌ گردد که باید حتماً آن را یادداشت کنید. اطلاعاتی که در سامانه وارد کرده‌ اید، توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌ گیرند. اگر نقصی در این اطلاعات وجود نداشته باشد یک پیامک به شماره شما ارسال می‌ گردد که باید پس از آن اصل مدارک را با پست به اداره ثبت شرکت‌ ها بفرستید و منتظر ابلاغیه‌ ای بعدی باشید.

چنانچه مدارک مورد تایید قرار بگیرند، ثبت شرکت انجام شده و پیش نویس‌ های مربوط به آن در اداره ثبت شرکت‌ ها قرار می‌گیرد.

اگر انجام مراحل ثبت شرکت به صورت غیر حضوری برای شما مشکل است، می‌ توانید از موسسه‌ های حقوقی برای انجام و پیگیری ثبت شرکت کمک بگیرید. توصیه می‌ کنیم تمام مراحلی را که نام بردیم به دقت مطالعه نمایید و پیش از اقدام برای ثبت غیر حضوری شرکت، مدارک و اطلاعات را نزد خود حاضر کنید.


Call Now