هر شرکتی برای اینکه رسمیت پیدا کند و دارای شخصیت حقوقی شود، باید به ثبت برسد. بنابراین ثبت شرکت یکی از الزامات است و با روند رو به افزایش آن در سال‌های اخیر دولت باید تا حد امکان در تشکیل آن‌ها نظارت کند تا به وسیله‌ای برای سوء استفاده تبدیل نشود.

چند مورد از سوال‌های مهمی که در فرآیند ثبت شرکت مطرح می‌شود این است که استعلام شرکت‌های ثبت‌شده چگونه است؟ برای استعلام شرکت‌ها باید چکار کنیم؟ نحوه جستجوی شرکت‌های ثبت‌شده چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل و جامع، نحوه استعلام شرکت‌ها را آموزش دهیم تا از این طریق بتوانید به سادگی و در زمان بسیار کوتاهی، شماره ثبت شرکت، شناسه ملی و اطلاعات دیگر (بطور کلی موجودیت یک شرکت و قانونی‌بودن آن) را خودتان استعلام کنید.

نحوه استعلام ثبت شرکت‌ها

استعلام شرکت‌های ثبت‌شده از طریق استعلام شماره ثبت شرکت یا استعلام شناسه ملی شرکت امکان‌پذیر است.

استعلام شرکت‌های ثبت‌شده از ابعاد مختلفی دارای اهمیت است و علل مختلفی نیز وجود دارد که ممکن است باعث شوند شما تمایل به استعلام شرکت‌های ثبت‌شده پیدا کنید.

به طور مثال ممکن است تصمیم به عقد یک قرارداد تجاری با یک شرکت ثبت‌شده داشته باشید و در حال مذاکره با مدیران شرکت مذکور باشید و به همین منظور بخواهید برای اطمینان از اعتبار و صحت اینکه آیا شرکت مذکور به صورت قانونی به ثبت رسیده و همچنان فعال است یا خیر، یک استعلام دقیق انجام دهید. یا ممکن است که تصمیم به خرید یک شرکت ثبت‌شده داشته باشید و برای اطلاع از تاریخ ثبت و اطمینان از اعتبار آن، به استعلام شرکت ثبت‌شده مدنظر نیاز پیدا کنید.

یا حتی ممکن است بخواهید نامی را برای شرکت خود که مشغول به طی‌کردن فرآیندهای ثبت آن به صورت قانونی هستید، انتخاب کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید یکی از قوانین برای انتخاب نام شرکت‌ها این است که مطمئن شوید قبلا شرکتی با نام مدنظر شما به ثبت نرسیده باشد. به همین منظور می‌توانید نام مدنظر خود را استعلام نموده و اطمینان حاصل کنید که از این نظر مشکلی را برای شما ایجاد نمی‌کند.

اما به طور کلی هر دلیل یا هدفی که از استعلام ثبت شرکت‌ها داشته باشید، ما در این مقاله نحوه آن را به صورت کامل و جامع توضیح می‌دهیم که می‌توانید در ادامه مطالعه بفرمایید.

آموزش کامل و جامع استعلام ثبت شرکت‌ها

مرحله اول: در ابتدا باید به سامانه اینترنتی استعلام شناسه ملی شرکت‌ها به نشانی http://www.ilenc.ir مراجعه نمایید.

مرحله دوم: با ورود به این سامانه، در سمت راست سه کادر برای ورود شناسه ملی، شماره ثبت و نام شخصیت (که منظور همان نام شرکت یا موسسه مدنظر است) را می‌بینید. البته نیازی نیست هر سه کادر را پر کنید اما پرکردن حداقل یکی از آن‌ها الزامی است. بعد از وارد کردن اطلاعات باید کد نمایش‌ داده‌شده در تصویر امنیتی را نیز وارد کنید تا مشخص شود که ربات نیستید.

مرحله سوم: بعد از انجام اقدامات مربوط به مرحله دوم، باید روی دکمه "جستجو" کلیک کنید (در صورتی که اطلاعات را به صورت اشتباه وارد کرده باشید و بخواهید مجددا آن‌‎ها را وارد کنید باید از دکمه "پاک‌کردن اقلام جستجو" که در کنار دکمه جستجو قرار دارد، استفاده کنید). بعد از کلیک‌کردن بر روی دکمه جستجو، مشخصاتی مانند شناسه ملی، شماره ثبت، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، سازمان ثبت‌کننده، وضعیت فعلی و همچنین در صورتی که شخصیت حقوقی مدنظر توضیحاتی داشته باشد، توضیحات آن در کادر مربوطه نمایان می‌شوند.

نکته: هر چه اطلاعات دقیق‌تری را وارد کنید، جستجوی دقیق‌تری انجام می‌شود و نتایج مرتبط‌تری نسبت به مورد مدنظر شما نمایش داده می‌شوند. اگر نام شخصیت حقوقی موردنظر خود را به طور کامل و دقیق وارد نکنید، سامانه به صورت خودکار اطلاعات تمام شرکت‌ها و موسساتی که نامشان شامل حروف نوشته‌شده توسط شما باشد را نمایش می‌دهد.در این حالت ممکن است با نتیجه‌ای از صدها شرکت حقوقی روبرو شوید در صورتی که شما تنها به دنبال استعلام یک شرکت هستید و طبیعتا پیدا کردن شرکت یا موسسه مدنظر شما از بین این تعداد نام، امری دشوار و زمان‌بر است. لذا همانطور که ذکر شد توصیه می‌کنیم هنگامی که تصمیم به جستجو و استعلام یک شخصیت حقوقی را دارید، حداقل قبل از انجام جستجو نام کامل آن را پیدا کنید.

مرحله چهارم: در مرحله چهارم و گام آخر باید روی اطلاعاتی که از شرکت یا موسسه مدنظر شما نمایش داده شده است، کلیک کنید تا مشخصات دقیق آن در صفحه‌ای جداگانه برای شما نمایش داده شود.

با استعلام ثبت شرکت‌ها، به چه اطلاعاتی از آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنیم؟

همانطور که در مرحله آخر ذکر شد شما در نهایت در یک صفحه جداگانه به اطلاعات دقیقی از شرکت مدنظر خود دسترسی پیدا می‌کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • ثبت‌کننده شخصیت حقوقی
  • شناسه ملی شخصیت حقوقی
  • تاریخ تاسیس شخصیت حقوقی
  • تاریخ آخرین بروزرسانی (به معنای تاریخ ثبت آخرین تغییرات در شرکت مدنظر)
  • نام کامل شخصیت حقوقی
  • نوع شخصیت حقوقی (به طور مثال سهامی خاص، سهامی عام، با مسئولیت محدود، موسسه غیرتجاری و...)
  • شماره ثبت شخصیت حقوقی
  • اداره کل ثبت‌کننده
  • واحد ثبتی ثبت‌کننده
  • کدپستی شخصیت حقوقی
  • محل اقامت قانونی
  • وضعیت فعلی شخصیت حقوقی

نکته مهم: کدپستی و محل اقامت قانونی شخصیت حقوقی که به شما نمایش داده می‌شوند مربوط به محل اقامتی هستند که شخصیت حقوقی مربوطه در هنگام تاسیس، به اداره ثبت شرکت‌ها معرفی نموده است اما توجه کنید که اگر اقدام به جابجایی و تغییر آدرس نمونه باشد، در این صفحه برای شما قابل مشاهده نخواهد بود. برای مشاهده تغییرات شرکت یا موسسه مربوطه باید با اطلاعاتی که در این صفحه بدست آورده‌اید به سایت روزنامه رسمی به نشانی http://www.rrk.ir مراجعه کنید و از طریق آن تغییرات شرکت یا موسسه غیرتجاری موردنظر خود را جستجو و مشاهده کنید.

سخن آخر

راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین برای کارهای اداری مربوط به ثبت شرکت‌ها با هدف پیشگیری از اتلاف هزینه و زمان متقاضیان صورت می‌گیرد تا قسمت عمده‌ای از مراجعات افراد به صورت غیرحضوری انجام شود. بنابراین دیگر نیازی نیست تا زمان زیادی را برای انجام کوچکترین فرآیندهای اداری، صرف کنید. تنها کافی است تا به این سامانه‌ها مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهید و یا اطلاعات مدنظر خود را بدست آورید.

با استفاده از استعلام شرکت‌های ثبت‌شده می‌توانید از اعتبار شرکت یا موسسه مدنظر خود و یا به طور کلی وجود داشتن یا نداشتن آن مطلع شوید و با خیالی راحت اقدام به ثبت شرکت، عقد قرارداد با شرکت مربوطه و... کنید.


Call Now