شرکت مفهومی است که نشانگر مشارکت می باشد و مشارکت ، دلالت بر دخالت حداقل دو شخص در امر مورد نظر را دارد. یکی از شرکت های قابل ثبت، شرکت های زیارتی می باشد. این شرکت ها به فعالیت در زمینه ثبت نام، تنظیم و انجام مسافرت های زیارتی به داخل و خارج از کشور، ذخیره مکان و هرگونه خدمات زیارتی با رعایت قوانین و مقررات حج و زیارت می پردازند.
برای ثبت شرکت زیارتی می توان همانند سایر شرکت ها در قالب های سهامی خاص یا با مسئولیت محدود اقدام نمود. شرکت های بامسئولیت محدود با حداقل 2 نفر بالای 18 سال به ثبت می رسند و شرکت های سهامی خاص با حداقل 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس قابل ثبت هستند. در ادامه، به تشریح بیشتر راجع به چگونگی ثبت این شرکت ها می پردازیم.

  • شرایط لازم جهت ثبت شرکت زیارتی :

شرایط کلی متقاضیان ثبت شرکت زیارتی عبارت است از : ارائه نام و نشان شرکت ، ارائه دفتر کار مناسب برای شرکت ، ارائه تضمین و معرفی مدیر فنی شرکت .
شرایط مربوط به اشخاص حقیقی :
- دارا بودن تابعیت ایران
- داشتن حداقل 25 سال سن
- دارا بودن مدرک کارشناسی
- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
- نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
- متدین به دین اسلام یا دیگر ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده
- عدم سوء پیشینه کیفری
- حداقل 3 سال سابقه کار در حوزه مورد نظر
شرایط اشخاص حقوقی :
- ارتباط با موضوع فعالیت شخص حقوقی
- دارا بودن تابعیت ایران

  • نحوه انتخاب نام شرکت زیارتی :

1- نام انتخابی، دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
2-  ریشه فارسی داشته باشد. واژگان انتخابی می بایست در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشد.
3-  نام شرکت نباید قبلاَ به ثبت رسیده باشد.
4-  در انتخاب نام شرکت حتما باید از اسم خاص استفاده شود .
5-  لاتین نباشد.
6-  اسم شرکت باید سه سیلاب باشد.
7- در نام شرکت زیارتی قبل از نام اصلی می بایست از واژه زیارتی استفاده نمود.
8-  اگر نام شما نیاز به مجوز از سازمان هایی دارد حتما قبل از تعیین نام باید مجوز های لازم را اخذ نمایید.( لازم به ذکر است استفاده از عنوان زیارتی مستلزم ارائه موافقت نامه از سازمان حج و زیارت می باشد ).

  • مجوز ثبت شرکت زیارتی :

متقاضیان محترم ثبت شرکت زیارتی جهت تصدی به امور زیارتی از جمله ثبت نام و تنظیم مسافرت های زیارتی و ذخیره ی مکان و هرگونه خدمات زیارتی،ارائه ی خدمات زیارتی به زائران کشورهای اسلامی، برگزاری هرگونه تورهای زیارتی و سیاحتی و دینی، ارائه ی خدمات زیارتی به زائران کشورهای اسلامی، برگزاری هرگونه تورهای زیارتی و سیاحتی و دینی، نیازمند اخذ مجوز از سازمان حج و زیارت می باشند.

  • مراحل ثبت شرکت زیارتی :

1- ابتدا به سامانه ی اینترنتی  اداره ثبت شرکت ها مراجعه فرمایید و اطلاعات خواسته شده در قسمت پذیرش تاسیس  را تکمیل کنید.
2- پس از تکمیل فرم اینترنتی ، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می پردازد ، اگر دارای نقص باشد برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نمایید ودر صورت عدم نقص اطلاعات ، آن را تاًیید می کند .
3- پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش ، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال فرمایید.
4- با ارسال مدارک به اداره ی ثبت شرکت ها چنانچه صورتجلسه ی شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید و اگر صورتجلسه ی شما تایید شود در نهایت جهت صدور آگهی به روزنامه ارسال می گردد و در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه ی شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نمایید.
5- در صورت پذیرش ،مسئول اداره ،دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید و مشخصات محتویات در دفاتر مخصوص ثبت می شود.مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید .
6- چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی آخرین اقدام جهت ثبت شرکت می باشد. با چاپ آگهی ثبتی، شرکت زیارتی رسماَ شکل حقوقی به خود گرفته و می تواند فعالیت خود در حوزه مسافرت های زیارتی و امور حج و زیارت آغاز نماید.
پس از ثبت شرکت، لازم است نسبت به اخذ پلمپ دفاتر تجاری، تعیین حوزه مالیاتی  و تشکیل پرونده دارایی و همچنین اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.


Call Now