مجموعه ای از افراد که برای انجام فعالیتی خاص با یکدیگر همکاری می نمایند، می توانند یک شرکت را تشکیل دهند. با این حال ، برای ثبت شرکت ، پارامترهایی به عنوان اصل وجود دارند که نبود آن ها ماهیت شرکت را بی معنی خواهند کرد و در واقع تا این شرایط محقق نشود شرکت شکل نخواهد گرفت. در ذیل به مهم ترین نکاتی که قبل از اقدام به ثبت شرکت باید به آن ها توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد. با ما در ثبت شرکت کیا همراه باشید .

1- مطابق قانون، شریک شدن با اعضا زمانی معنی پیدا می کند که به ثبت برسد.
2- یکی از مهمترین مواردی که شرکت ها باید با دقت و اهمیت انتخاب و اعلام نمایند سرمایه ثبتی شرکت است. در حال حاضر طبق قانون تجارت و روال اجرایی اداره ثبت شرکت ها حداقل میزان سرمایه مجاز جهت ثبت شرکت یک میلیون ریال می باشد. با این وجود، باید توجه داشت که گرچه این مبلغ از سوی ارگان های اجرایی ثبتی و قانون تجارت مجاز شناخته شده است ، اما در نظر داشته باشید که سرمایه یک شرکت اعتبار آن شرکت است .
برای دریافت وام از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت در مناقصات و مزایدات ، دریافت نمایندگی از شرکت های معتبر و انجام بسیاری از امور، سرمایه ثبتی شرکت شما یکی از اصلی ترین شاخصه های اعتبار شرکت است و اینگونه شرکت ها و ارگان ها به میزان سرمایه شما توجه خاصی نشان می دهند. لذا، سرمایه شرکت شاخص مهمی برای نشان دادن توانایی و ظرفیت مالی یک شرکت است که باید میزانی معقول و منطقی برای آن در نظر گرفت.
3- شرکت یک امر مشارکتی و اجتماع پذیر است . بنابراین طبق تاکید قانون باید حداقل تعداد مورد نظر برای ثبت شرکت رعایت شود. به این منظور باید برای شرکت های سهامی عام حداقل 5، برای شرکت های سهامی خاص حداقل 3، برای شرکت های تضامنی ، شرکت های بامسئولیت محدود و شرکت نسبی حداقل دو و برای تعاونی ها هم باید حداقل 7 نفر با هم برای ثبت شرکت مشارکت و همکاری نمایند. این حداقل هایی است که در قانون تعریف شده و هیچ اشاره ای در خصوص حداکثر به میان نیامده و این مشارکت می تواند طیف گسترده تر و زیادی را در بربگیرد.
تمامی افراد با هر نسبت خانوادگی و فامیلی می توانند در شرکت افراد با هر نسبت خانوادگی و فامیلی عضو بوده و سهامدار باشند. لیکن، قانونگذار در ماده 147 به عنوان اقدامات تامینی در شرکت های سهامی عام و خاص، اشخاص ذیل را از انتخاب شدن به سمت بازرس منع نموده است :
اشخاص مذکور در ماده 111 ( ل.ا.ق.ت) ؛ مدیران و مدیر عامل شرکت ؛ اقرباء سببی و نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ؛ هر کس که خود یا همسرش از اشخاص مذکور در بند 2 موظفاَ حقوق دریافت می دارد.
لذا ، بازرسین نباید با اعضاء هیات مدیره دارای نسبت فامیلی بوده و از اقوام ایشان باشند.
4- لازم است که شرکای شما بالاتر از 18 سال سن داشته باشند و کارمند دولت نباشند.
5- از اقدامات اولیه برای راه اندازی و تاسیس شرکت تصمیم گیری برای تعیین موضوع شرکت می باشد. موضوع فعالیت هر شرکت که در بند ۲ اساسنامه آن قید می گردد، نشان دهنده هویت و اهدافی است که آن شرکت برای آن منظور تشکیل شده است. شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . به این جهت اصولاَ کلیه شرکت ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند . چنانچه موضوع فعالیت شما نیازمند مجوز باشد باید اقدام به دریافت آن از ارگان های ذی صلاح نمایید.
6- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی دارای شرایط ثبت شرکت می باشند و می توانند اقدام به ثبت شرکت نمایند.
7- اشخاص خارجی می توانند بدون شریک ایرانی به صورت مالکیت 100% در ایران شرکت ثبت نمایند.
8- چند شرکت با هم می توانند بدون وجود اشخاص حقیقی شرکت مستقلی ثبت نمایند.
9- از مراحل اساسی برای ثبت شرکت تصمیم گیری برای تعیین نوع شرکت می باشد. قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1- شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)2- شرکت تضامنی 3- شرکت با مسئولیت محدود4- شرکت مختلط غیر سهامی5- شرکت مختلط سهامی6- شرکت نسبی 7- شرکت تعاونی تولید و مصرف
جهت تسهیل در انتخاب نوع شرکت، در قدم اول می بایست نسبت به ویژگی ها و سایرقوانین و مقررات مرتبط با انواع شرکت های تجاری  آشنایی کامل داشته باشید.
10- انتخاب نام یکی از مهم ترین اقدامات دیگری است که قبل از به ثبت رساندن شرکت خود باید راجع به آن فکر کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید تا بعد از اتمام ثبت شرکت خود مجبور نباشید نام شرکت را تغییر دهید. نام شرکت باید مربوط به موضوع شرکت باشد. برای انتخاب نام دستورالعمل ها و قوانینی وجود دارد که شما را برای تعیین هر نوع اسمی محدود می کند. در کل نام باید مناسب با موضوع شرکت، متناسب با اخلاقیات و شرعیات جامعه، مناسب با قوانین تجاری و منحصر به فرد باشد و در ضمن باید متشکل از سه سیلاب باشد.
11- متقاضیان ثبت شرکت باید در هنگام انتخاب اسم شرکت به این نکته توجه داشته باشند که نمی توان باافزودن کلمه های پرکاربردی مثل گستر و نوین و ... به اسم شرکت ثبت شده از قبل، شرکت جدیدی را به ثبت رساند.
12- استفاده از اسم یا فامیل اشخاص در اسم شرکت ها مجاز نیست. همچنین به کار بردن اسامی و القاب مقدس در ترکیب نام شرکت، باعث مردود شدن اسم شرکت در اداره ثبت شرکت ها می شود. به طور کلی اسم شرکت نباید به شخصیت حقیقی یا حقوقی خاصی اشاره مستقیم داشته باشد.
13- توجه داشته باشید که مدارک و مستندات حقوقی شرکت اصل و اساس شرکت هستند و همه توافقات و قوانین اجرایی و حقوقی شرکت در آن دیده می شود. آینده شرکت بسیار زیاد به این مستندات وابسته است. هرگونه اشتباه در این مستندات آینده شرکت را به خطر خواهند انداخت. از این رو انتخاب موسسه حقوقی معتبر مانند موسسه حقوقی کیا برای تنظیم این مستندات اهمیت زیادی دارد. مهم ترین این اسناد اساسنامه، شرکتنامه و اظهارنامه هستند.
14- دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیئت مدیره، مدیرعامل و یا بازرسین شرکت باشند.
15- به طور کلی جهت ثبت شرکت نیاز به مدرک تحصیلی نمی باشد مگر در زمینه موضوعاتی که فعالیت در آن ها مستلزم ارائه مدرک دانشگاهی باشد مانند استفاده از کلمه مهندسی در نام شرکت .
16- پس از ثبت شرکت، برای اینکه بتوانید فعالیت خود را به طور قانونی آغاز کنید باید پرونده دارایی خود را تشکیل بدهید و دفاتر پلمپ مالیاتی و کد اقتصادی خود را تحویل بگیرید. منظور از دفاتر پلمپ دفاتری است که کلیه مراودات مالی اعم از درآمد و هزینه ها در آن ها مکتوب می گردد. تشکیل پرونده مالیاتی وسیله شناخت شما به عنوان فعال اقتصادی از سوی اداره دارایی می باشد و کد اقتصادی نیز کدی است که جهت رهگیری مراودات مالی استفاده شده و برای شرکت در مناقصات و مزایدات وجود آن ضروری می باشد.
از انتخابتان متشکریم.
جهت مشاوره و اقدام به ثبت شرکت با ما تماس حاصل فرمایید.
ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم


Call Now