هر موسسه و شرکتی بعد از ثبت شرکت ممکن است نیاز به تغییراتی در آن پیدا کند و در مورد آن به تصمیمات جدیدی برسد. همانطور که میدانید هرگونه تصمیم و تغییر در شرکت ها باید طبق قانون تجارت ثبت شوند. در گذشته و در مواقعی که شرکتی چنین تصمیمی اتخاذ می کرد افراد مجبور به حضور در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری  بودند تا به طور رسمی مراتب را به این ادارات اعلام کنند. این مراجعات حضوری در آن روزها منجر به هدر رفتن وقت، ترافیک های طولانی و در نتیجه آن آلودگی هوا و ... است، می شد.

اما امروزه که در عصر ارتباطات زندگی می کنیم، تکنولوژی در این مورد نیز به یاری ما آمده است و از این اتلاف وقت جلوگیری کرده است. ثبت تغییرات شرکت شامل مواردی چون تغییر در آدرس و یا کم و زیاد شدن سرمایه شرکت، تغییر در عنوان و موضوع شرکت و یا ورود و خروج سهامدار و شریک، انتخاب اعضای هیات مدیره و یا انحلال شرکت و ... است.

روند ثبت اینترنتی تغییرات شرکت

در ابتدا باید صورتجلسه تغییرات شرکتها و موسسات غیر تجاری را از طریق سایت

http://irsherkat.ssaa.ir دریافت کرد. بعد از پذیرش و اخذ تاییدیه پذیرش اینترنتی متقاضیان موظف هستند نسخه های اصلی صورت جلساتی که تنظیم کرده اند را به همراه ضمایم آن، حداکثر تا سه روز کاری با پست سفارشی به آدرسی که در تاییدیه پذیرش ذکر شده است ارسال کنند.

از مزایای اینترنتی شدن ثبت تغییرات شرکت ها می توان به استاندارد سازی تنظیمات صورتجلسه ها، دسترسی به آخرین وضعیت صورتجلسه ارسالی از طریق سامانه پیام کوتاه و ... اشاره کرد.

ثبت اینترنتی صورتجلسات تغییرات شرکتها چند مرحله دارد:

  • تکمیل اطلاعات شرکت

1: شناسه ی ملی شرکت در قسمت مربوطه را وارد کنید.

2: در صورتی که شناسه ملی ندارید شماره ثبت شرکت را وارد کنید.

3: نوع شرکت خود را بر اساس سهامی خاص بودن، با مسئولیت محدود است، نسبی است و یا تضامنی و ... انتخاب کنید.

  • تکمیل اطلاعات مربوط به جلسه

1: نوع صورتجلسه را بر اساس مجمع عمومی سالیانه است یا فوق العاده و ... انتخاب کنید.

2: تعیین نصاب جلسه، به این معنی که تمامی اعضای تشکیل دهنده شرکت در جلسه حضور دارند یا اکثریت آنها.

3: مشخصات متقاضی که شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی و شماره همراه متقاضی است را وارد کنید.

4: اصیل یا وکیل بودن شخص متقاضی را به عنوان سمت متقاضی تعیین کنید.

5: ساعت شروع و پایان جلسه را در قسمت های مربوطه تعیین کنید.

6: مشخصات و سمت فرد امضا کننده دفتر را وارد کنید.

  • تصمیمات جلسه جهت ثبت تغییرات شرکت

1: در این قسمت تصمیمات اتخاذ شده در جلسات را وارد کنید. این تصمیم را از فهرست نوع تصمیم انتخاب کنید و اگر چندین تصمیم در جلسات اتخاذ شد با انتخاب افزودن تصمیم جلسه می توانید تصمیمات دیگر را وارد کنید.

2: در این مرحله چنانچه درخواست تغییر نام شرکت را دارید اولویت را مشخص کنید و در قسمت نام درخواستی اسمی که در نظر دارید را وارد کنید. در نظر داشته باشید که نام های پیشنهادی نباید بیش از 5 اسم باشد.

  • لیست اشخاص جلسه

1: یک فایل از اسامی افراد حاضر در جلسه را آپلود کنید.

2: اگر در تصمیمات جلسه انتخاب بازرس یا هیأت مدیره یا مدیران وجود دارد باید نام افرادی که دارای این سمت ها هستند و افراد جانشین آن ها به طور مجزا وارد شود.

  • سمت اشخاص جلسه

1: سمت اشخاص در جلسه را وارد کنید

2: اگر فردی دارای سمتی در جلسه است سهامدار یا رئیس شرکت باشد جدا از اینکه باید سمتی که در جلسه دارد را انتخاب کند، باید مشخصات شناسایی همچون نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و... را هم وارد کند.

  • ارتباط اشخاص جلسه برای ثبت تغییرات شرکت

1: تمامی افرادی که دارای سمت بودند، در مرحله قبل اسامی آنها ثبت شد. باید مشخص شود که چه ارتباط قانونی بین آنها و شرکت وجود دارد. آیا وصی و قیم هستند یا وکیل، نماینده قانونی و یا ...

  • صحت مدارک مورد نیاز و اطلاعات وارده را تایید کنید.
  • متن صورت جلسه را عینا وارد کنید.
  • در انتها برای فرستادن صورتجلسه مکانیزه به ثبت شرکتها کلیک کنید و پس از مطالعه با تایید به پذیرش کد رهگیری دریافت کنید.
  • آخرین اقدام برای ثبت تغییرات شرکت پرینت گرفتن صفحه ای است که در آن کد رهگیری وجود دارد و ارائه آن به اداره کل ثبت شرکت ها.

ثبت اینترنتی تغییر شرکت ها اتفاقی مثبت است. چرا که روند مربوط به ثبت را تسهیل کرده است. دیگر نیازی به رفت و آمد های مکرر در ساعات ترافیک و کاغذ بازی های همیشگی نیست. اما نحوه تکمیل فرم ها و صحت ورود اطلاعات مربوطه بسیار حائز اهمیت است. چرا که بدون هیچ ایرادی باید انجام پذیرد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تمام آنچه در مورد ثبت اینترنتی تغییرات شرکت نیاز است بدانید، در اختیار شما قرار دهیم. با این حال می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در زمینه ثبت شرکت و کلیه امور مربوط به ثبت شرکتها در ارتباط باشید.


Call Now